نکاتی در باره سبک نقاسی سیاه قلم
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۳۹۴۴
یکی از پر مخاطب ترین و پرطرفدار ترین انواع نقاشی در بین عوام، نقاشی سیاه قلم است.
به گزارش برنا، یکی از پر مخاطب ترین و پرطرفدار ترین انواع نقاشی در بین عوام، نقاشی سیاه قلم است. این سبک در عین پر طرفدار بودن تا حدی هم بحث برانگیز و جنجالی است. اما در این حوزه نکاتی وجود دارد که پرداختن به آنها دید برداشت کاملتری را در ذهن ما نسبت به این هنر ایجاد میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سبک از زمانی که رواج زیادی یافت، به واقع طراحی را به درون خانه های مردم عادی که تجربه ای در زمینه هنر ندارند برد. این یک امتیاز بزرگ برای این سبک محسوب می شود. شاید بتوان گفت که این روش باعث فراگیر شدن هنر در میان توده مردم شده است. موضوع دیگر در مورد این نوع از طراحی جنبه کار آفرینی آن است. امروزه سفارش کار سیاه قلم توسط مردم عادی، بازاری گرم دارد. همین موضوع باعث شده که عده ای از هنردوستان در کنار فراگیری این هنر زیبا مشغول کار شده و به کسب درآمد نیز بپردازند.
اما انتقاداتی در مورد عدم وجود خلاقیت و نوآوری در این حوزه وجود دارد. قشر آکادمیک و دانشگاهی به هیچ عنوان با این حوزه از طراحی بر سر مهر نیستند. دلیل این امر هم به اعتقاد آنها عدم وجود نوآوری و خلاقیت در طراحی سیاه قلم می باشد. اما در مورد این انتقاد سوالاتی وجود دارد. اولا اساسا خود حوزه سیاه قلم را هنرمندان این رشته به روش های گوناگونی کار می کنند مثلا برخی از هنرمندان برای طراحی اولیه در کار از روشهای اندازه گیری آکادمیک استفاده می کنند. و برخی دیگر با رعایت اصول آکادمیک و با دست آزاد اقدام به طراحی بر روی کار می نمایند. خود این امر نیازمند آموزشهای عمیق هنری و صرف زمان زیاد و تجربه بسیار می باشد. به هیچ عنوان نمی توان فردی که یک چنین توانایی دارد خارج از حوزه هنر و فاقد خلاقیت قلمداد کرد! و یا کار او را سخیف به حساب آورد. از طرف دیگر به طور کلی طراحی سیاه قلم نیازمند شناخت متریال می باشد. هنرمندی که در این حوزه کار می کند می بایست پیوسته دانش خود را به روز نگه داشته و از محصولات جدید که تولید می شود باخبر باشد. توجه داشته باشید وسایل و متریال هایی که در بازار وجود دارند به طور مستقیم و با هدف کار در حوزه سیاه قلم تولید نمی شوند. مثلا شما نمی توانید به یک فروشگاه فروش ابزار هنری رجوع کنید و درخواست مداد مخصوص طراحی سیاه قلم کنید! این موضوع به خلاقیت، تجربه و سابقه کار زیاد هنرمند بر می گردد. دقیقا مثل آزمایش هایی که بزرگانی چون لئوناردو بر روی انواع رنگ روغن و متریال های دیگر برای رسیدن به یک کار زیبا و عالی طی می کردند. اما این سبک از طراحی یک خصوصیت ویژه را در خود دارد و آن تنالیته محور بودن آن است. در این نوع از طراحی خارج از بحث طراحی اولیه و تناسبات هنرمند طراح می بایست دانش و شناخت بالایی نسبت به تنالیته، نورپردازی و جنسیت پردازی داشته باشد. خود این موضوع یک کار پیچیده است که نیازمند صرف مدتها وقت و کار می باشد. مبحث نور سایه یکی از اصول اولیه و در عین حال پیچیده آکادمیک در دنیای هنرهای بصری است. فراگیری این مفهوم و تکنیک برای بسیاری از هنرمندان در حوزه های مختلف هنرهای بصری امری ضروری است.
اساسا سیاه قلم نیز یک تکنیک مانند بسیاری از تکنیک های دیگر در هنرهای بصری است. شما با استفاده از مهارت خود در تکنیک سیاه قلم می توانید دست به خلق آثار مفهومی بزنید. بسیاری از هنرمندان طراح و نقاش از همین تکنیک در جهت به تصویر کشیدن آثاری پر معنا و با بار مفهومی زیاد استفاده کرده اند. در صورت داشتن مطالعه مناسب در تئوریهای هنر و داشتن ایده مناسب می توان در حوزه سیاه قلم نیز بسیار خلاق بود. باید گفت که طراحان و نقاشان متخصص در سیاه قلم معمولا چشمهای تیزبینی در انتخاب مدل مناسب برای این کار دارند. دقیقا انتخاب سوژه مناسب برای این کار نیز خود یک کار خلاقانه و پر اهمیت می باشد.
بسیاری از منتقدین در این حوزه دست روی نکته خاصی در نقاشی سیاه قلم می گذارند. آنها بر این اعتقاد هستند که این کار نوعی کپی بوده و کار هنرمند بعد از مدتی در اصلاح خالی از احساس و پلاستیکی میشود. اما در پاسخ باید گفت دلیل مصنوعی شدن و پلاستیکی شدن کار خود سبک سیاه قلم نیست! بلکه در این تکنیک نیز مانند تکنیک های دیگر افراد زیادی در سطوح مختلف مشغول به فعالیت هستند. جالب است بدانید آثار اشخاصی که قبلا تجربه کار طراحی به صورت آکادمیک آنرا داشته و سپس به طرف تکنیک سیاه قلم آمده اند در مقایسه با اشخاصی که مستقیما این کار را شروع کرده اند کاملا متفاوت است. پتانسیل بی روح شدن اثر و گرفتن حالت خشک و پلاستیکی در کار گروه دوم بسیار بیشتر دیده می شود. بنابراین خطا و ایراد متوجه این تکنیک نیست. بلکه فرا گیری درست و استاندارد این روش نیز نقشی اساسی دارد. حتی آثار هنرجویانی که زیر نظر یک استاد با تجربه مدل زنده و طراحی کلاسیک اقدام به فرا گیری سیاه قلم می نمایند نیز جالب توجه تر و پر حس تر به نظر می رسد. ناگفته پیداست شخصی که هیچ گونه تصور و علمی در زمینه تناسبات و اصول اندازه گیری و طراحی ندارد و صرفا از ابزار کپی برای کار استفاده می نماید دچار محدودیت خواهد بود. منظور نفی استفاده از ابزار کپی نیست، بلکه هدف استفاده صحیح از این ابزار می باشد. بنابراین توصیه می شود در صورت تمایل به فرا گرفتن این تکنیک آنرا نزد یک استاد مجرب و با تجربه فرا بگیرید.
تکنیک نقاشی سیاه قلم، با روشهای اصولی تر و منطبق تر با استانداردهای هنرهای تجسمی در آموزشگاه نقاشی ایکاروس آموزش داده میشود. پیج تخصصی این آموزشها به آدرس mahvis.net/lesson28.htm در سایت ایکاروس، به معرفی این سبک از نقاشی و ارائه جنبه های هنری و زیبایی شناسانه آن میپردازد. در این آموزش تخصصی سیاه قلم، روشهای طراحی مستقیم و بدون کپی برداری هم ارائه شده است که بر جنبه هنری و خلاقانه بودن این سبک، صحه میگذارد.
در پایان باید گفت در اینکه تکنیک و ابزار نقشی اساسی در خلق یک اثر هنری دارند شکی نیست، اما این ادعا که یک تکنیک یا روش خاص منجر به سخیف یا بدون خلاقیت شدن کار خواهد شد نظری غیر منطقی و غیر حرفه ای است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ایکاروس سیاه قلم نقاشی سیاه قلم نقاشی سیاه قلم سیاه قلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک فعال هلال احمری در هوراند، رکورد تکنیکهای رزمی کیسه بوکس را شکست
ایسنا/آذربایجان شرقی میثم رشتبر، داوطلب جوان و فعال جمعیت هلال احمر شهرستان هوراند، با عزمی راسخ و روحیهای ایثارگرانه، رکورد تکنیکهای رزمی روی کیسه بوکس را به نام خود به ثبت رساند.
این حرکت که در طی ۴۸ ساعت و بدون وقفه انجام شد. رشتبر این اقدام را در دو بخش ۲۴ ساعته به انجام رساند. در بخش اول، وی با نثار احترام به شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار رشید ایران و دیگر شهدای والامقام، پرچم صلح و انسانیت را برافراشت. در بخش دوم نیز، این داوطلب هلال احمر، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر هوراند، بار دیگر بر تعهد خود به آرمانهای والای بشردوستی تاکید کرد.
این رقابت برای اولین بار در سطح جهان و با نظارت دقیق کمیته ثبت رکورد فدراسیون و سازمانهای بینالمللی ایمارو و تافیسا برگزار شد.
این اقدام ارزشمند میثم رشتبر میتواند الهامبخش نسل جوان و بخصوص جوانان هوراند باشد.
جمعیت هلال احمر به عنوان فرشتههای نجات، همواره در خط مقدم یاری رساندن به بشریت در سختیها و بلایا حضور داشتهاند. داوطلبان این جمعیت با از خودگذشتگی و ایثار، جان خود را وقف نجات جان انسانها و التیام دردهای بشریت کردهاند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی، شکستن رکورد توسط میثم رشتبر، بار دیگر بر این مهم تاکید میکند که هلال احمر فراتر از یک سازمان امدادی است. این جمعیت، نمادی از صلح، انسانیت و امید است و داوطلبان آن الگویی بیبدیل برای نسلهای آینده به شمار میروند.
انتهای پیام